Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

28 sierpnia 2018

NR 94 (Grudzień 2017)

Nauczyciel w cyfrowej szkole – wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji

475

Współczesne dzieci i nastolatki nie znają świata bez Internetu. Funkcjonowanie w sieci stało się normą społeczną. Z badań Nastolatki wobec Internetu 3.0 (NASK, Warszawa 2017) wynika, że zdecydowana większość korzysta z Internetu wiele razy dziennie lub cały czas, w domu (80,0%), w szkole (39,2%), u znajomych (32,4%), w miejscach publicznych, gdzie jest dostępna sieć wi-fi (29,7%). 

Internet jest stałym elementem ich dnia. To cyfrowi tubylcy, którzy już nie wyobrażają sobie życia bez Internetu, w odróżnieniu od ich rodziców: cyfrowych imigrantów, pamiętających jeszcze życie analogowe. Średni wiek inicjacji internetowej wśród nastolatków wynosi 9 lat i 7 miesięcy. Już od najmłodszych lat życia przestrzeń wirtualna towarzyszy im w ich aktywnościach poznawczych, rekreacyjnych i interakcyjnych.

W ciągu sekundy pojawia się w Internecie 30 GB danych, internauci pobierają 800 aplikacji, YouTube notuje 108 tys. odsłon, a Google 51 tys. wyszukiwań. Dane te z dnia na dzień ulegają zmianie. To mały wycinek wielkiego cyberświata. To środowisko, w którym funkcjonują współcześni nastolatkowie. Ten świat musimy poznać, by zrozumieć emocje, dążenia i pragnienia osób wchodzących za chwilę w dorosłość. Edukacja nie może bagatelizować żadnej sfery funkcjonowania dzieci i młodzieży, zwłaszcza tak ważnej dla osobistego rozwoju człowieka, jego relacji społecznych i kultury. 

Głównymi i dominującymi przyczynami korzystania z Internetu wśród nastolatków są przede wszystkim interakcje pośrednie i rozrywka: korzystanie z serwisów społecznościowych, np. Facebook (codziennie – 78,1%), kontakty ze znajomymi (codziennie – 68,7%), słuchanie muzyki i oglądanie filmów (codziennie – 68,2%). Niemniej, Internet dla nastolatków to również narzędzie edukacyjne: poszerzania wiedzy w ramach swoich zainteresowań, hobby (codziennie – 41,8%), odrabiania lekcji (codziennie – 36,9%), poszukiwania bieżących informacji (codziennie – 34,0%), poszerzania wiedzy potrzebnej do szkoły (codziennie – 24,2%). 

Utworzona w efekcie rozwoju technologicznego przestrzeń cyfrowa wabi atrakcyjnością, użytecznością, interaktywnością, możliwością pokonywania czasu i odległości, dostarcza narzędzi komunikacji, zapewnia rozrywkę, przygodę i bogate emocjonalne przeżycia. Dlatego też stała się polem aktywności dzieci i młodzieży. Serwisy społecznościowe i aplikacje mogą być z powodzeniem wykorzystywane w szkole jako narzędzia edukacyjne, a także uzupełnienie „tradycyjnych” metod komunikacji. 

Popularne media społecznościowe, które można wykorzystać w szkole

Facebook to największy obecnie serwis społecznościowy na świecie, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, komunikować się ze znajomymi, rodziną lub poznawać nowe osoby. Internauci dzielą się na Facebooku wiadomościami, zdjęciami i linkami do ciekawych materiałów, zamieszczają informacje o zdarzeniach ze swego życia, obserwują profile znanych osób, szukają informacji o prywatnych lub publicznych „wydarzeniach” oraz korzystają z dostępnych aplikacji.

Jak wykorzystać w szkole:

  1. Załóż fanpage klasy – ta strona powinna być niezależna od prywatnego konta. Do jej założenia będziemy potrzebować oddzielnego adresu e-mailowego, najlepiej służbowego. Na tej stronie nauczyciel – sam lub wspólnie z uczniami – może zamieszczać wszelkie treści związane z życiem klasy. Jako administrator profilu możemy edytować komentarze do postów, zdjęć czy innych treści.
  2. Stwórz zamkniętą grupę klasową – dzięki niej uczniowie będą mogli pomagać sobie nawzajem w nauce (omawianie aktualnie poznawanego tematu, zamieszczanie materiałów związanych z lekcją – filmów, artykułów, plików PDF i inych) i dzielić się ich codziennym życiem w szkole.
  3. Stwórz grupy dedykowane konkretnym uczniom, np. uczestniczącym w kółkach zainteresowań, dodatkowych zajęciach, dzielącym podobne zainteresowania, przygotowującym się do konkursu, pracującym nad projektem itp.
  4. Stwórz wydarzenie dotyczące specjalnych szkolnych uroczystości (np. szkolny festiwal, studniówka itp.).
  5. Wspólnie z uczniami twórz fikcyjne profile, np. bohatera literackiego lub postaci historycznej na podstawie omawianej literatury.

Instagram jest fotograficznym serwisem społecznościowym należącym do Facebooka, który umożliwia użytkownikom publikację zdjęć i filmów. Pozwala też na edytowanie materiałów przed zamieszczeniem ich na profilu.

Utworzona w efekcie rozwoju technologicznego przestrzeń cyfrowa wabi atrakcyjnością, użytecznością, interaktywnością, możliwością pokonywania czasu i odległości, dostarcza narzędzi komunikacji, zapewnia rozrywkę, przygodę i bogate emocjonalne przeżycia. Dlatego też stała się polem aktywności dzieci i młodzieży. 

Jak wykorzystać w szkole:

  1. Dokumentuj aktywności i wydarzenia klasowe i szkolne, zamieszczaj zdjęcia na klasowej tablicy.
  2. Dziel się treściami edukacyjnymi.
  3. Prezentuj prace uczniów – to znacznie ciekawsze niż tradycyjna gazetka szkolna.
  4. Dokumentuj z uczniami obserwacje, np. zmian w przyrodzie, zmian meteorologicznych, rozwoju zwierząt, stadiów wzrostu roślin, procesów fizycznych, rejonów geograficznych itp. (przyda się na zajęciach z geografii lub biologii).
  5. Zamieszczaj z uczniami zdjęcia obrazujące zjawiska matematyczne i fizyczne w realnym świecie (stworzone przez naturę lub będące wytworem człowieka), np. kształty, ułamki, wzory, linie równoległe, krzywizny itp. 
  6. Zamieszczaj z uczniami zdjęcia ich ulubionych książek, autorów, zdjęcia inspirowane przeczytaną lekturą, komiksów itp.

Snapchat  to komunikator internetowy dostępny na smartfony z systemem Android i na iPhone’a. Umożliwia łatwą i szybką wymianę plików multimedialnych, tzw. snapów. Służy głównie do wysyłania błyskawicznych (tzw. efemerycznych) wiadomości, które znikają po kilku sekundach – nie zapisują się automatycznie w telefonie odbiorcy. Snapchat jest popularny zwłaszcza wśród młodych osób w wieku od 13 do 25 lat. Korzysta z niego obecnie 100 milionów aktywnych użytkowników.

Jak wykorzystać w szkole:

  1. Wykorzystaj siłę obrazu – zdjęcia ilustrujące omawiany na zajęciach temat sprawią, że uczniowie lepiej zapamiętają materiał.
  2. Zorganizuj szkolne podchody – przesyłaj uczniom wskazówki, gdzie można znaleźć ukryty przedmiot związany z tematem lekcji. Dobry pomysł do wykorzystania na klasowej wycieczce lub podczas zielonej szkoły.
  3. Zachęć uczniów do tworzenia memów związanych z tematyką lekcji, ulubionym bohaterem czy postacią historyczną, o której uczniowie się uczą. Możecie wrzucać memy na klasowego Instagrama.
  4. Zainteresuj uczniów tematem lekcji, zanim się rozpocznie – wyślij tematycznego snapa w drodze do szkoły.

Youtube to serwis internetowy, który umożliwia bezpłatne umieszczanie, odtwarzanie strumieniowe (tzw. streaming), ocenianie i komentowanie filmów. Materiały filmowe znajdujące się na stronie serwisu są bardzo zróżnicowane – od zwiastunów filmowych lub telewizyjnych, poprzez teledyski, aż do wideoblogów i amatorskich produkcji internautów.

Jak wykorzystać w szkole:

  1. Korzystaj z dostępu do wielu treści edukacyjnych tworzonych przez nauczycieli i internautów na całym świecie.
  2. Śledź kanały muzeów (np. Muzeum Narodowe, Muzeum Powstania Warszawskiego), instytucji naukowych i edukacyjnych (np. Centrum Nauki Kopernik, Khan Academy Polska czy anglojęzyczny tedEd), wydawnictw językowych, a nawet parków narodowych (np. Tatrzański Park Narodowy proponuje wiele filmów przyrodniczych na kanale TPN Video). Ciekawe filmy edukacyjne znajdziesz też na kanałach prywatnych internautów, np. Nau...

Dalsza część jest dostępna dla użytkowników z wykupionym planem

Przypisy