Dołącz do czytelników
Brak wyników

Pracownia pedagogiczna

28 sierpnia 2018

NR 94 (Grudzień 2017)

Nauczyciel w cyfrowej szkole – wykorzystanie mediów społecznościowych w edukacji

0 248

Współczesne dzieci i nastolatki nie znają świata bez Internetu. Funkcjonowanie w sieci stało się normą społeczną. Z badań Nastolatki wobec Internetu 3.0 (NASK, Warszawa 2017) wynika, że zdecydowana większość korzysta z Internetu wiele razy dziennie lub cały czas, w domu (80,0%), w szkole (39,2%), u znajomych (32,4%), w miejscach publicznych, gdzie jest dostępna sieć wi-fi (29,7%). 

Internet jest stałym elementem ich dnia. To cyfrowi tubylcy, którzy już nie wyobrażają sobie życia bez Internetu, w odróżnieniu od ich rodziców: cyfrowych imigrantów, pamiętających jeszcze życie analogowe. Średni wiek inicjacji internetowej wśród nastolatków wynosi 9 lat i 7 miesięcy. Już od najmłodszych lat życia przestrzeń wirtualna towarzyszy im w ich aktywnościach poznawczych, rekreacyjnych i interakcyjnych.

W ciągu sekundy pojawia się w Internecie 30 GB danych, internauci pobierają 800 aplikacji, YouTube notuje 108 tys. odsłon, a Google 51 tys. wyszukiwań. Dane te z dnia na dzień ulegają zmianie. To mały wycinek wielkiego cyberświata. To środowisko, w którym funkcjonują współcześni nastolatkowie. Ten świat musimy poznać, by zrozumieć emocje, dążenia i pragnienia osób wchodzących za chwilę w dorosłość. Edukacja nie może bagatelizować żadnej sfery funkcjonowania dzieci i młodzieży, zwłaszcza tak ważnej dla osobistego rozwoju człowieka, jego relacji społecznych i kultury. 

Głównymi i dominującymi przyczynami korzystania z Internetu wśród nastolatków są przede wszystkim interakcje pośrednie i rozrywka: korzystanie z serwisów społecznościowych, np. Facebook (codziennie – 78,1%), kontakty ze znajomymi (codziennie – 68,7%), słuchanie muzyki i oglądanie filmów (codziennie – 68,2%). Niemniej, Internet dla nastolatków to również narzędzie edukacyjne: poszerzania wiedzy w ramach swoich zainteresowań, hobby (codziennie – 41,8%), odrabiania lekcji (codziennie – 36,9%), poszukiwania bieżących informacji (codziennie – 34,0%), poszerzania wiedzy potrzebnej do szkoły (codziennie – 24,2%). 

Utworzona w efekcie rozwoju technologicznego przestrzeń cyfrowa wabi atrakcyjnością, użytecznością, interaktywnością, możliwością pokonywania czasu i odległości, dostarcza narzędzi komunikacji, zapewnia rozrywkę, przygodę i bogate emocjonalne przeżycia. Dlatego też stała się polem aktywności dzieci i młodzieży. Serwisy społecznościowe i aplikacje mogą być z powodzeniem wykorzystywane w szkole jako narzędzia edukacyjne, a także uzupełnienie „tradycyjnych” metod komunikacji. 

Popularne media społecznościowe, które można wykorzystać w szkole

Facebook to największy obecnie serwis społecznościowy na świecie, w ramach którego zarejestrowani użytkownicy mogą tworzyć sieci i grupy, komunikować się ze znajomymi, rodziną lub poznawać nowe osoby. Internauci dzielą się na Facebooku wiadomościami, zdjęciami i linkami do ciekawych materiałów, zamieszczają informacje o zdarzeniach ze swego życia, obserwują profile znanych osób, szukają informacji o prywatnych lub publicznych „wydarzeniach” oraz korzystają z dostępnych aplikacji.

Jak wykorzystać w szkole:

  1. Załóż fanpage klasy – ta strona powinna być niezależna od prywatnego konta. Do jej założenia będziemy potrzebować oddzielnego adresu e-mailowego, najlepiej służbowego. Na tej stronie nauczyciel – sam lub wspólnie z uczniami – może zamieszczać wszelkie treści związane z życiem klasy. Jako administrator profilu możemy edytować komentarze do postów, zdjęć czy innych treści.
  2. Stwórz zamkniętą grupę klasową – dzięki niej uczniowie będą mogli pomagać sobie nawzajem w nauce (omawianie aktualnie poznawanego tematu, zamieszczanie materiałów związanych z lekcją – filmów, artykułów, plików PDF i inych) i dzielić się ich codziennym życiem w szkole.
  3. Stwórz grupy dedykowane konkretnym uczniom, np. uczestniczącym w kółkach zainteresowań, dodatkowych zajęciach, dzielącym podobne zainteresowania, przygotowującym się do konkursu, pracującym nad projektem itp.
  4. Stwórz wydarzenie dotyczące specjalnych szkolnych uroczystości (np. szkolny festiwal, studniówka itp.).
  5. Wspólnie z uczniami twórz fikcyjne profile, np. bohatera literackiego lub postaci historycznej na podstawie omawianej literatury.

Instagram jest fotograficznym serwisem społecznościowym należącym do Facebooka, który umożliwia użytkownikom publikację zdjęć i filmów. Pozwala też na edytowanie materiałów przed zamieszczeniem ich na profilu.

Utworzona w efekcie rozwoju technologicznego przestrzeń cyfrowa wabi atrakcyjnością, użytecznością, interaktywnością, możliwością pokonywania czasu i odległości, dostarcza narzędzi komunikacji, zapewnia rozrywkę, przygodę i bogate emocjonalne przeżycia. Dlatego też stała się polem aktywności dzieci...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy