Trudne rozmowy na poważne tematy, czyli jak rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o AIDS

Warsztat pracy pedagoga

Od zawsze choroby przenoszone drogą płciową stanowiły zasadniczy problem nie tylko z punktu widzenia medycyny, lecz także w kwestiach społeczno-psychologiczno-moralno-etycznych, tym bardziej że konsekwencją AIDS może być śmierć, co prowadzi do wyobcowania, naznaczenia i marginalizacji chorych. 

Mimo że tematyka choroby AIDS i zakażenia wirusem HIV nie należy do najłatwiejszych, powinniśmy ją poruszać nawet w najmłodszych grupach wiekowych. Tylko dzięki odpowiedniej edukacji jesteśmy w stanie uchronić naszych uczniów przed problemem. Warto podkreślić, że młodzież jest najbardziej narażona na zachorowanie, gdyż charakterystyczne dla tego wieku jest eksperymentowanie i podejmowanie zachowań ryzykownych, a właśnie osoby przejawiające taką postawę znajdują się w grupie największego ryzyka. To młodzi ludzie są najczęściej „ofiarami” palimpsestu alkoholowego, uprawiają przygodny seks bez zabezpieczeń, decydują się na piercing lub tatuaż; chcąc, by usługa była wykonana jak najtaniej, czynią to w miejscach, w których nie są przestrzegane zasady higieny i bezpieczeństwa. W związku z tym odpowiedzialność za profilaktykę zakażeń HIV i AIDS w dużym stopniu spoczywa na placówkach edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. Nie ulega wątpliwości, że do tego typu działań potrzebne są odpowiednia wiedza i przygotowanie. 

W jaki sposób prowadzić działania edukacyjne

  • Po pierwsze, nie zmuszaj – każdy z nas zdaje sobie sprawę, że młodzi ludzie nie lubią być...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI