Termin rozpoznanie jest odpowiednikiem słowa „diagnoza”, od greckiego słowa diágnosis, czyli rozróżnianie, osądzanie. Współczesna interpretacja tego terminu podkreśla dwa jego składniki: zebranie potrzebnych danych oraz ich krytyczne opracowanie w drodze rozumowania.
Poznanie ucznia, oswajanie się z jego szkolnym funkcjonowaniem, sposobem myślenia, obserwowaniem jego reakcji w kontakcie z rówieśnikami i dorosłymi, uważnym słuchaniem tego, co mówi, i porównywaniem z tym, co robi, rozpoznanie jego trudności, zainteresowań, uzdolnień oraz potrzeb w tym zakresie – to naprawdę niełatwa sprawa. Świadczą o tym liczne wypowiedzi samych nauczycieli, którzy dzieląc się swoimi doświadczeniami, zwracają uwagę na problemy, które napotykają z organizacją procesu diagnostycznego, interpretacją uzyskanych informacji oraz planowaniem działań wspierających ucznia. W dużej mierze źródłem tego typu sytuacji bywa nieznajomość tematyki rozpoznawczej, niewystarczająca wiedza z psychologii, pedagogiki, niektórych obszarów medycyny dotyczących rozwoju człowieka, słabe umiejętności metodologiczne, brak dostatecznej wiedzy o metodach i technikach diagnostycznych, sposobach analizy i interpretacji danych, a także wpływ czynników zewnętrznych, tj. presja czasu, niewłaściwa atmosfera, nieodpowiednie warunki. Nie bez znaczenia jest również postawa samego nauczyciela. Jeśli ma on zaniżoną samoocenę, brak mu przekonania o sw...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.