Trudno przecenić znaczenie dobrej atmosfery w miejscu pracy. W bardzo dużym stopniu wpływa ona na całokształt naszego samopoczucia – w końcu spędzamy w pracy po kilka godzin dziennie, często też wracamy do niej myślami w pozostałych momentach dnia. To, co wydarzyło się w pracy, w zrozumiały sposób wpływa na nasze samopoczucie nawet długo po tym, jak już z niej wyjdziemy. Ma też oczywisty wpływ na to, jaki jest nasz stosunek do pracy i placówki, w jakiej przyszło nam ją wykonywać.
Pozytywna atmosfera w gronie nauczycielskim oznacza też mniejsze ryzyko stresu i lepsze radzenie sobie z nim, kiedy się pojawi – za sprawą wrażenia wspólnoty i dzięki realnie otrzymywanemu wsparciu koleżanek i kolegów. Dobra atmosfera sprzyja bowiem przyjaznym gestom – udzielaniu pomocy czy dzieleniu się wiedzą, doświadczeniem, cennymi wskazówkami. Zgrany zespół nauczycielski lepiej też radzi sobie w sytuacjach kryzysowych. No i wreszcie życzliwe i oparte na wzajemnym szacunku relacje w gronie nauczycielskim mają wpływ na klimat całej szkoły, sprawiają, że jest bardziej przyjazna także dla uczennic i uczniów oraz ich rodziców. Jest to też dobry przykład dla naszych podopiecznych, którzy nierzadko zaskakująco dobrze orientują się w sympatiach i antypatiach panujących w nauczycielskim gronie.
Jak zatem widać, powodów, by zadbać o dobry klimat w miejscu pracy, nie brakuje. Główną rolę odgrywa tutaj dyrektor szkoły – to na nim przede wszystkim spoczywa zadanie troski o atmosferę w zespole. Jednak każda składająca się na ten zespół osoba ma tutaj swoją rolę do odegrania i może wnieść coś wartościowego – z korzyścią także
dla siebie.
Co psuje klimat?
Skuteczne budowanie pozytywnej atmosfery wymaga świadomości tego, co może ją popsuć, a nawet doprowadzić do długofalowych, negatywnych zjawisk, takich jak nierozwiązane konflikty czy mobbing. Oto lista zjawisk, którym warto przeciwdziałać, i zachowań, który...