Każdy człowiek, bez względu na swój iloraz inteligencji, kiedyś staje się dorosły, każdy dąży też do samodzielności i niezależności. Osoby z niepełnosprawnością również chcą mieć prawo do podejmowania samodzielnych decyzji, dokonywania wyborów, aktywnego życia oraz możliwości podjęcia pracy.
Niestety, edukacja takich osób w naszym kraju nie zawsze przygotowuje ich do dorosłego, w miarę samodzielnego życia. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często uczą się w szkole rzeczy zupełnie nieprzydatnych w życiu.
Podczas wielu wyjazdów studyjnych do innych krajów europejskich miałam możliwość obserwowania, w jaki sposób konsekwentnie dąży się do tego, aby uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym już na wczesnych etapach edukacji zdobywali umiejętności przydatne do wykonywania pracy oraz nabywali kompetencje społeczne, potrzebne w dorosłym życiu.
Kompetencje niezbędne w dorosłym życiu
Biorąc pod uwagę doświadczenia innych krajów, które od wielu lat z dobrym skutkiem wprowadzają swoich niepełnosprawnych uczniów w dorosłe życie i na rynek pracy, można za...