Dorosły uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym w szkole

Warsztat pracy pedagoga

Zgodnie z polskim prawem oświatowym, każdy etap edukacji uczniów z niepełnosprawnościami można wydłużyć o jeden rok. W szkole podstawowej nauczanie uczniów z niepełnosprawnościami może trwać nie dłużej niż do 18. roku życia, w gimnazjum do 21., a w szkole ponadgimnazjalnej do 24. Oznacza to, że nawet w szkole podstawowej możemy mieć do czynienia z dorosłą osobą z niepełnosprawnością intelektualną.

Każdy człowiek, bez względu na swój iloraz inteligencji, kiedyś staje się dorosły, każdy dąży też do samodzielności i niezależności. Osoby z niepełnosprawnością również chcą mieć prawo do podejmowania samodzielnych decyzji, dokonywania wyborów, aktywnego życia oraz możliwości podjęcia pracy. 

Niestety, edukacja takich osób w naszym kraju nie zawsze przygotowuje ich do dorosłego, w miarę samodzielnego życia. Osoby z niepełnosprawnością intelektualną często uczą się w szkole rzeczy zupełnie nieprzydatnych w życiu.

Podczas wielu wyjazdów studyjnych do innych krajów europejskich miałam możliwość obserwowania, w jaki sposób konsekwentnie dąży się do tego, aby uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym już na wczesnych etapach edukacji zdobywali umiejętności przydatne do wykonywania pracy oraz nabywali kompetencje społeczne, potrzebne w dorosłym życiu. 

Kompetencje niezbędne w dorosłym życiu

Biorąc pod uwagę doświadczenia innych krajów, które od wielu lat z dobrym skutkiem wprowadzają swoich niepełnosprawnych uczniów w dorosłe życie i na rynek pracy, można za...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI