Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dziecko nie zdaje sobie sprawy z deficytów widzenia, to rodzic i nauczyciel muszą pomóc mu widzieć lepiej
wywiad z Dorotą Maciaszek, założycielką wydawnictwa OCULINO

Artykuły z czasopisma | 25 sierpnia 2018 | NR 91
186

Jest Pani założycielką Oculino, wydawnictwa stworzonego z myślą o dzieciach z deficytami widzenia. Co było inspiracją?

Inspiracją do działania była moja córka. Historia prosta i oczywista. Przecież najbardziej energetycznym motorem naszych działań są emocje! Jestem mamą dziewczynki z jedno-
oczną dysfunkcją wzroku. Wadą rozwojową, poważną. Lila urodziła się z zaćmą wrodzoną w prawym oku. Od 6 lat ten temat niezmiennie obecny jest w naszym życiu. Temat trudny, wymagający wiele zaangażowania i stresu zarówno dorosłych, jak i dziecka. Postanowiłam na pewnym etapie to osłodzić! :)

Zazwyczaj projekty rodzicielskie biorą się z niezaspokojonych potrzeb i tak było w tym przypadku. Zauważyłam, że w Internecie nie ma rzetelnego źródła wiedzy dla rodziców, a dzieci z codzienną trudną rehabilitacją są pozostawione same w grupie rówieśniczej. Chciałam stworzyć coś, co byłoby źródłem wiedzy dla rodzica i zabawy dla dziecka. I tak powstało Oculino. Do tej pory wydaliśmy grę wzrokową Karty

Lulu! i serię książeczek motywacyjnych dla najmłodszych. W naszym sklepie są także lale motywacyjne, które noszą okulary i zasłonkę, tak jak robią to maluchy, zwane przez nas Plastrowymi Zuchami. Produkty te są dedykowane najmłodszym i mają odczarować trudny temat, jakim jest rehabilitacja wzroku. Oculino to także blog, który z założenia łączy specjalistów i rodziców. Znajdują się tam wpisy zarówno doświadczonych rodziców, jak i okulistów, optometrystów, tyflopedagogów i innych specjalistów ochrony wzroku. Taka pigułka wiedzy w przystępnej formie w sam raz dla zestresowanego rodzica, który konfrontuje się z diagnozą postawioną dziecku i szuka informacji na ten temat.

Historia Pani córki zmobilizowała Panią także do głębszych zmian – w Pani karierze zawodowej.

Zgadza się, po przeczytaniu takiej ilości literatury i przestudiowaniu dokładnie zagadnień z tego zakresu zaczęłam studiować optometrię. W chwili obecnej pracuję jako optometrysta i terapeuta widzenia.

Z jakimi rodzajami dysfunkcji wzroku najczęściej może spotkać się nauczyciel, pedagog w szkole ogólnodostępnej?

To jest strasznie szerokie zagadnienie! Pracuję ze studentami tyflopedagogiki i zawsze mam kłopot, jak to umiejętnie skompensować. Odpowiedź na to pytanie jest niestety trywialna. Nauczyciel w szkole ogólnodostępnej może spotkać się z każdym rodzajem dysfunkcji wzroku! 

Nie jest ważna liczba dioptrii, jaką dziecko ma w okularach, ale to, jaką ma ostrość wzroku i czy ma stabilne widzenie obuoczne.

Wyzwanie rozróżnienia powagi zaburzenia polega na tym, że wytyczne są różnie interpretowane. Co mam na myśli? W niektórych szkołach pracuje tyflopedagog, który z definicji jest pedagogiem osoby słabowidzącej. Za osobę słabowidzącą uznaje się dziecko, u którego ubytek widzenia jest znaczny i mocno ogranicza jego funkcjonowanie. W tym kierunku tyflopedagog jest kształcony. Tymczasem w szkole ten specjalista spotyka dzieci z tzw. leniwym okiem, czyli niedowidzeniem jednego oka, prowadzi zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z zezami i innymi zaburzeniami widzenia obuocznego. Nie ma w tym zakresie wiedzy i niejednokrotnie ma problem z doborem narzędzi i ćwiczeń. Znaczna część moich studentek to osoby już pracujące w zawodzie, które zgłaszają, że nie wiedzą, jak pomóc, bo dziecko „widzi bardzo dobrze”, a jednak posiada orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w tym zakresie.

Szczerze mówiąc, nie wiem, jak można rozwiązać ten problem. Myślę, że wytyczne nie powinny pozostawiać wątpliwości i podlegać własnym interpretacjom. Każdemu zaburzeniu jest dedykowany specjalista, który powinien dziecko rehabilitować.

Rada dla pedagogów jest jedna, by dziecko, u którego zauważą objawy mogące sugerować zaburzenia widzenia, było konsultowane z okulistą i optometrystą. Nauczyciel powinien poprosić o opis badania dziecka i ewentualne wytyczne do pracy z nim w szkole.

Czy nauczyciel, pedagog jest w stanie jeszcze przed rodzicami rozpoznać, że coś ze wzrokiem dziecka jest nie tak? Na co powinien zwracać uwagę? 

Jak najbardziej, trzeba dziecko bacznie obserwować. Objawami, które...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy