Wiek dorastania jest tym okresem w życiu człowieka, w którym dokonuje się przeobrażenie dziecka w osobę dorosłą. Na przestrzeni stosunkowo krótkiego czasu zachodzą radykalne zmiany fizyczne i psychiczne, na ogół szybkie i łatwo dostrzegalne, które z punktu widzenia wychowawczego wymagają modyfikacji metod postępowania oraz dużej ich elastyczności. Trudno czasami to zaakceptować, ale proces dorastania jest niezwykle skomplikowany, obejmuje wiele dziedzin osobowości, przy czym linie rozwoju w tych dziedzinach nie przebiegają równolegle.
Niestety, młodzież nie stanowi jednorodnej, homogenicznej grupy, którą wyróżniają specyficzne cechy młodzieńczości. Jest to grupa społeczna o dużym zróżnicowaniu, które tak do końca nie jest jeszcze rozpoznane przez współczesną psychologię. Jedno jest pewne: jeden z aspektów tego zróżnicowania dotyczy płci. Powszechnie wiadomo, że w okresie dorastania dziewczęta i chłopcy różnią się między sobą nie tylko pod względem fizycznego dojrzewania, ale jeszcze bardziej pod względem psychicznym i społecznym. Szczególnie dotyczy to barwnych i zaskakujących często objawów zachowania młodzieży, które są przyczyną wychowawczego ustosunkowania się nauczycieli.
Aby lepiej zrozumieć, co się z dzieje z uczniem w okresie dojrzewania, przedstawiam kilka informacji przypominających, że przeobrażenia, jakie w nim zachodzą, dotyczą co najmniej trzech podstawowych płaszcz...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.