Jak pomóc nowym uczniom w adaptacji w szkole?

Warsztat pracy pedagoga

Początek nowego roku szkolnego stawia przed nami zadanie zintegrowania klasy, z którą będziemy pracować. Dotyczy to zarówno nowo utworzonych zespołów klasowych, jak i klas, które spotykają się ponownie 
po wakacjach – zwłaszcza, jeśli w tym roku doszły do nich nowe osoby.

Zadanie to jest niezwykle ważne, bo od tego, na ile zintegrowany jest zespół klasowy, bardzo wiele zależy. Zgrana klasa stanowi sprzyjające środowisko zarówno edukacyjne, jak i wychowawcze. Kiedy uczennice i uczniowie lubią się, akceptują i wspierają wzajemnie, doświadczają mniejszego stresu, chętniej chodzą do szkoły, mniej obawiają się zabierać publicznie głos. Mniejsze jest też ryzyko pojawienia się trudności wychowawczych związanych z przemocą rówieśniczą, dyskryminacją czy wykluczeniem. Nam z kolei z taką klasą zazwyczaj łatwiej i przyjemniej się pracuje.

Dzieci i młodzież jednak w różnym stopniu radzą sobie z dopasowaniem się do nowej klasy. Jednym przychodzi to naturalnie i z łatwością, inne potrzebują więcej czasu, a mogą znaleźć się i takie, które doświadczą tutaj poważnych trudności. Wśród tych ostatnich będą zwłaszcza dzieci mające wcześniejsze złe doświadczenia z rówieśnikami (np. prześladowane lub wykluczone w poprzedniej placówce) bądź doświadczające innych trudności (mające braki w zakresie umiejętności interpersonalnych, wrażliwe na stres itd.). Pewnych trudności adaptacyjnych mogą (choć nie muszą) doświadczać także osoby wysoko wrażliwe (o których szerzej piszę w innym, poświęconym im artykule w tym wydaniu „Głosu Pedagogicznego”), które mogą stanowić średnio ok. 15–20% klasy.

W szczególnej sytuacji są uczennice i uczniowie, którzy trafiają do już wcześniej istniejącej klasy. Dla nich dopasowanie się do grupy, która ma określoną dynamikę i rozdane role, będzie jeszcze większym wyzwaniem, zwłaszcza jeśli dołączają w pojedynkę – bo kiedy dochodzą do istniejącej klasy dwie nowe osoby, łatwiej im znaleźć wsparcie u siebie nawzajem.

Niezależnie od tego, czy przyjmujemy pod swoje skrzydła całą nową klasę, czy tylko jedną nową osobę lub kilka osób, powinniśmy wszystkim uczennicom i uczniom wysyłać czytelne sygnały, że gdyby potrzebowali od nas wsparcia, rady czy jaki...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI