Każdy telefon jest dla nas tak samo ważny

Twarzą w twarz

Rozmowa z Lucyną Kicińską, koordynatorką telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży 116 111

Na początek trochę statystyki. Od jak dawna działa Państwa telefon zaufania dla dzieci i młodzieży? 

Telefon został utworzony dokładnie 6 listopada 2008 roku, zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej o krajowej rezerwacji numeracji zaczynającej się od 116 111 na potrzeby działania telefonów dla dzieci. Ta decyzja oznacza, że w każdym kraju Unii Europejskiej pod tym samym numerem 116 111 powinien działać telefon zaufania dla dzieci, a jeżeli jakieś państwo-członek nie chce wdrażać takiej numeracji, to musi zapewnić, że ten numer telefonu będzie zablokowany, zarezerwowany. Polska była piątym krajem, który uruchomił linię 116 111 i umożliwił dzieciom korzystanie z tej anonimowej pomocy i wsparcia. 

Ile mają Państwo prób połączeń dziennie?

Dziennie odbieramy od 300 do 700 połączeń – w zależności od długości rozmów. Prób połączeń jest oczywiście dużo więcej. Czasem jest tak, że dziecko musi kilka, kilkanaście razy zadzwonić, aby uzyskać wolną linię. W 2016 roku odebraliśmy łącznie 117 572 połączenia.

Dzieci mogą też pisać do nas wiadomości przez stronę internetową 116 111.pl/napisz, a w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa mogą też wejść na chat – ale podkreślam, że ten chat dotyczy tylko sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa online.

Każdy telefon jest dla nas tak samo ważny, każde odebrane połączenie jest traktowane z taką samą powagą i z takim samym zaangażowaniem z naszej strony, bo nawet coś, co można by kolokwialnie nazwać błahostką, dla tego dziecka jest całym światem. I to jest bardzo ważne, żeby każde dziecko miało takie miejsce i takiego dorosłego, który go nie wyśmieje, który go zrozumie, który powie, że jest w tej rozmowie tylko po to, żeby pomóc zrozumieć, co się dzieje, i znaleźć najlepsze rozwiązanie. 

Kim są Państwa konsultanci? To psychologowie, pedagodzy? 

Tak. Psychologowie, pedagodzy, pracownicy socjalni, osoby, które ukończyły resocjalizację, ale też bardzo często terapeuci, osoby, które pracują z dziećmi bezpośrednio w kontakcie twarzą w twarz. Każdy z nich ma też specjalistyczne przygotowanie do pracy właśnie w telefonie zaufania, a więc do kontaktu tylko i wyłącznie głosowego, kiedy nie widzi się osoby, z którą się rozmawia. Bardzo dbamy o to, żeby jakość świadczonej przez nas pomocy była możliwie najwyższa.

W jakim wieku są osoby, które do Państwa dzwonią? Według obiegowej opinii są to przede wszystkim nastolatki, które mierzą się z okresem dorastania i z problemami z tego wynikającymi. A czy zdarzają się też młodsze dzieci? 

Najczęściej dzwonią do nas dzieci w wieku 12–15 lat, później młodzież w wieku 15–18 lat. Dopiero w nastę...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI