Kinezjologia edukacyjna w nauczaniu dzieci młodszych

Warsztat pracy pedagoga

Nikogo nie trzeba przekonywać o pozytywnej roli ruchu w rozwoju dzieci młodszych. Codzienna dawka zdrowia pojmowanego w ten sposób może zdziałać bardzo wiele dobrego. Przede wszystkim wspomaga rozwój motoryki, poprawia pracę mózgu, niweluje stres i napięcia ciała. 

Dodatkowo pozwala na rozwój dziecięcej kreatywności i wyobraźni. 

Kolejnym plusem jest to, że ruch wspomaga nie tylko wszechstronny rozwój, ale także relacje koleżeńskie i nastawienie dziecka do całego otaczającego je świata. Biorąc pod uwagę te wszystkie elementy,  dobrze jest wykorzystać potęgę, którą daje ruch w życiu oraz w edukacji wczesnoszkolnej.

Kinezjologia edukacyjna to metoda wymyślona przez Paula Dennisona oraz jego żonę Gail. Inna nazwa określająca kinezjologię edukacyjną to Gimnastyka Mózgu® (ang. Brain Gym). Jak dobrze ujmuje to Elżbieta Zieja „Kinezjologia Edukacyjna, czyli metoda Dennisona jest stosunkowo nową nauką, która zajmuje się ruchami i jego wpływem na uczenie się, wspiera naturalne zasoby człowieka, wykorzystuje wzajemne zależności rozwoju fizycznego, emocjonalnego i intelektualnego”.1 Nazwa zawiera w sobie przede wszystkim greckie „kineîn” (poruszać się) a także „logos” (nauka).

Metoda powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenie (ponad 20 lat) w badaniach nad swoistymi trudnościami w uczeniu się oraz nad tym, jak je niwelować i im zapobiegać. Badacze skupiali się na zależnościach między rozwojem ruchowym, fizycznym i umysłowym a tym, co może osiągnąć dziecko. Nadrzędnym celem było podniesienie efektywności działań dziecka przy zastosowaniu odpowiednich technik i metod2.

Badacze zauważyli też, że równowaga energetyczna w ciele jest bardzo istotna – gdy jej nie ma lub gdy ulega zaburzeniu, pojawiają się trudności w nauce. Aby rozwiązać ten problem, należałoby przy pomocy określonych ruchów i ich sekwencji uruchomić zablokowaną w ciele energię3.

Ogólnie można stwierdzić, że metoda pomaga również w znaczący sposób obniżyć poziom przeżywanego przez dziecko stresu. Dla dzieci stres jest szczególnie niebezpieczny, ponieważ blokuje myślenie, a wtedy pojawiają się „dziury” w pamięci. Warto pamiętać, że dziecko uczy się najlepiej i najszybciej, jeśli jes...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI