W edukacji wczesnoszkolnej są to przede wszystkim zachowanie agresywne, nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia lękowe, niska samoocena oraz nieśmiałość.
W procesie edukacyjnym dzieciom nieśmiałym bardzo trudno jest wygrać potyczkę o czas nauczyciela z rówieśnikami sprawiającymi problemy wychowawcze, bo to na tych drugich zazwyczaj nauczyciele najczęściej skupiają swoją uwagę. Tymczasem pozostawione bez pomocy mogą mieć problemy z funkcjonowaniem w dorosłym życiu. Wartość spędzanego czasu w grupie rówieśniczej jest niedoceniana. Dzieci te uczą się myślenia, opanowują umiejętność czytania, pisania czy rozwijają zdolności matematyczne. Dziecko nieśmiałe, spędzając czas z rówieśnikami zaspokaja też swoje potrzeby emocjonalne i społeczne.
Poznając nowych ludzi i nawiązując relacje koleżeńskie, ma szanse na wszechstronny rozwój, dlatego tak ważne jest wspomaganie tych dzieci już w okresie wczesnoszkolnym.
Jak najtrafniej zdefiniować pojęcie nieśmiałości? Nieśmiałość obserwuje się najczęściej w wieku dziecięcym, ponieważ osoby dorosłe mają już wypracowane sposoby radzenia sobie z nią. Nieśmiałość rozumiana je...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.