Chcesz dowiedzieć się więcej? Weź udział w OGÓLNOPOLSKIM KONGRESIE PEDAGOGÓW SPECJALNYCH I TERAPEUTÓW!
Ręce są niezwykle istotnym elementem naszego ciała. Dzięki nim jesteśmy w stanie wykonywać wiele czynności i precyzyjnych ruchów. Mamy bowiem możliwość chwytania przedmiotów, wykonywania czynności samoobsługowych, takich jak ubieranie czy mycie się, oraz badania otaczającej nas rzeczywistości. Patrząc na dzieci, zaobserwujemy, jak wielką rolę w ich życiu odgrywają właśnie ręce. Można je bowiem brudzić w błocie czy farbach, lepić nimi z plasteliny, modeliny czy masy solnej oraz dotykać wszystkich nowych rzeczy, na które się trafia. Nie da się więc ukryć, że to prawidłowo rozwijająca się motoryka mała pozwala nabyć umiejętności potrzebne dziecku w okresie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warto jednak pamiętać, że mała motoryka jest umieszczona w rozwoju psycho-
motorycznym dziecka, jest jego nieodłącznym elementem (rys. 1). Dlatego też niezwykle ważne jest pamiętanie o tym, że najpierw pojawiają się ruchy duże, a dopiero potem małe i bardziej precyzyjne.
Funkcje ręki
Wyróżnia się dwie podstawowe funkcje ręki: czuciową i ruchową. Cała kończyna górna ma postawionych pięć zadań ruchowych, do których zaliczamy:
- umiejętności manipulacyjne,
- chwyt,
- zdolności oporowe wykorzystywane np. podczas podciągania się czy zwisania,
- przemieszczanie się i zmianę położenia, np. w czasie pływania,
- umiejętności obronno-sportowe, takie jak rzuty czy odpychanie się.
Funkcja czuciowa odpowiada natomiast za odbiór bodźców z otoczenia. Ręka staje się zmysłem dotyku, dzięki któremu jesteśmy w stanie dostrzec czucie powierzchowne, głębokie i mięśniowe.
To, jak istotne znaczenie w naszym życiu ma ręka, jest widoczne również w mózgu człowieka. Kora mózgowa, która odpowiada za ruchy kciuka, palców i dłoni, ma zaskakująco duże rozmiary, podobnie...