Tradycja i nowoczesność

Scenariusze

Tradycja i nowoczesność – mogą być ze sobą w kontrze, ale mogą też nawzajem się uzupełniać. Obie wnoszą do naszego życia coś ważnego i cennego. Jak rozmawiać na ten temat z uczennicami i uczniami?

Często jest tak, że ze względu na różnicę w preferowanych przez siebie wartościach, ludzie są bardziej nastawieni na przeszłość, historię i tradycję lub na przyszłość, nowoczesność i innowacje. Podobne różnice w postawach możemy zaobserwować już u młodzieży szkolnej. Zjawisko to jest zupełnie naturalne. Może wiązać się z osobowością, wartościami, doświadczeniami i zainteresowaniami młodych ludzi – jednych bardziej ciekawią dawne zwyczaje i dzieje, innych – teraźniejsze naukowe odkrycia, osiągnięcia i rozwój techniki.

Problem możemy dostrzegać dopiero, kiedy młody człowiek wyraźnie dyskredytuje jedną z tych płaszczyzn – w imię nowoczesności odrzuca tradycję i neguje jej wartość lub odwrotnie – zamyka się na wszystko, co nowe. Zajęcia poświęcone tradycji i nowoczesności powinny zmierzać zarówno do poszerzenia wiedzy uczennic i uczniów na ten temat (jest to przydatna wiedza o świecie, kulturze i nauce), jak i do kształtowania w nich postawy pewnej równowagi, wyrażającej się w świadomości znaczenia i wartości i tradycji, i nowoczesności.

Tradycja

Stworzona na gruncie nauk o kulturze definicja tradycji jest dużo szersza od tego, w jaki sposób słowo to jest rozumiane potocznie. Zwykle, mówiąc o tradycji, mamy na myśli jakieś konkretne obyczaje, zachowania powtarzane zgodnie z pewnym scenariuszem zawsze przy tej samej okazji. Mamy tradycje świeckie związane z obchodami ważnych wydarzeń historycznych i świąt państwowych bądź też okazji bardziej osobistych, prywatnych – jak urodziny czy Dzień Dziecka. Mamy też tradycje świąteczne związane z życiem religijnym, jak również te bardziej ludowe (choć też często związane z religijnością – chrześcijańską lub przedchrześcijańską), np. andrzejki, noc Kupały/świętojańska, pierwszy dzień wiosny. Mamy wreszcie też tradycje rodzinne – nawiązujące w jakimś stopniu do szerszych tradycji, ale charakterystyczne przede wszystkim w danej rodzinie. Może to być „tradycyjny” tort noworoczny przygotowywany zawsze w ten sam sposób, specyficzny sposób obchodzenia ważnych w rodzinie rocznic czy spędzania wolnego czasu, przekazywana z pokolenia na pokolenie określona wiedza (np. z zakresu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI