Uczeń z uszkodzonym wzrokiem w szkole ogólnodostępnej

Potencjał neuroróżnorodności

Każde dziecko niepełnosprawne ma prawo do nauki i może z tego prawa korzystać w szkole najbliższej jego miejscu zamieszkania. Z tego właśnie powodu w szkołach ogólnodostępnych pobierają naukę również dzieci i młodzież z uszkodzonym wzrokiem. Najczęściej są to uczniowie słabowidzący, rzadziej niewidomi. Zdecydowana większość z nich ma orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na niepełnosprawność wzrokową. O wyborze placówki ostateczną decyzję zawsze podejmują rodzice/prawni opiekunowie danego ucznia, mimo że wskazanie najbardziej odpowiedniej szkoły jest rolą poradni psychologiczno-pedagogicznych lub innych poradni o mocy orzekania.

Uczniowie z uszkodzonym wzrokiem różnią się między sobą stopniem uszkodzenia widzenia centralnego oraz widzenia obwodowego, a więc możliwościami korzystania z takich funkcji wzrokowych, jak: 

  • ostrość widzenia, 
  • pole widzenia,
  • wrażliwość na światło i kontrast,
  • widzenie barw, 
  • percepcja ruchu i kształtu.

Osoba słabowidząca

Światowa Organizacja Zdrowia, opierając się na podstawach medycznych, przyjęła, że osoba słabowidząca to taka, której ostrość wzroku równa jest lub większa niż 3/60 (lub równowartość 0,05), a mniejsza niż 6/18 (lub równowartość 0,3) w lepszym oku po korekcji okularowej lub o polu widzenia ograniczonym do obszaru 20 stopni. U osób słabowidzących – oprócz uszkodzenia głównej czynności wzrokowej – mogą dodatkowo wystąpić zaburzenia pozostałych czynności wzrokowych, i to w różnym stopniu oraz zakresie. Obniżenie ostrości wzroku ma przede wszystkim negatywny wpływ na widzenie przedmiotów, ich kształtów, a zwłaszcza małych i bardzo małych przedmiotów, w tym również liter, cyfr i innych znaków graficznych występujących w piśmie oraz druku. Ograniczenia czy ubytki pola widzenia powodują znaczne ograniczenia i trudności również w spostrzeganiu dużych przedmiotów i przestrzeni wraz z wypełniającymi ją przedmiotami, osobami i zjawiskami. Utrudniają także zapamiętywanie obrazów oraz ujmowanie wzajemnych relacji przestrzennych między różnymi elementami. 

Niezależnie od obowiązujących klasyfikacji stopni niepełnosprawności wzrokowej przyjmuje się taką oto definicję funkcjonalną osoby słabo...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI