Zespół różnego rodzaju tików ruchowych i głosowych został opisany przez francuskiego neurologa Georges’a Gilles’a de la Tourette’a w 1885 roku. Mimo upływu czasu, przeprowadzeniu wielu badań i postępu wiedzy na temat ludzkiego organizmu wciąż wiele osób nie zna bądź nie w pełni rozumie, na czym to zaburzenie polega, a jego objawy uznawane są za przejaw złego zachowania. Tymczasem zespół Tourette’a jest złożonym neurologicznym zaburzeniem ruchowym wynikającym z braku równowagi chemicznej mózgu. Charakteryzuje się on mimowolnymi i powtarzającymi się ruchami i wokalizacją, zwanymi odpowiednio tikami ruchowymi i głosowymi. Brak wielospecjalistycznej diagnozy zespołu Tourette’a może prowadzić do interpretacji zachowania dziecka jako przejawów jego problemów emocjonalnych, psychiatrycznych lub behawioralnych. Może zatem dojść do takiej sytuacji, że dziecko będzie karane, a w wypadku pełnoletniego ucznia – nawet usuwane ze szkoły – za nietypowe zachowanie będące objawami zaburzenia.
Kilka faktów pomocnych w lepszym poznaniu i zrozumieniu zespołu Tourette’a:
- zespół Tourette’a jest złożonym neurologicznym zaburzeniem ruchowym wynikającym z braku równowagi chemicznej mózgu,
- zespół Tourette’a jest zaburzeniem dziedzicznym,
- zespół Tourette’a ujawnia się u chłopców aż od trzech do czterech razy częściej niż u dziewcząt,
- objawy zespołu Tourette’a na ogół ujawniają się w dzieciństwie, zwykle między drugim a osiemnastym rokiem życia,
- do wystąpienia pierwszych objawów najc...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.
Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.