WWO czyli wysoko wrażliwe osoby

Jak pracować z uczniami o ponadprzeciętnej wrażliwości?

Warsztat pracy pedagoga

Uczennice i uczniowie wyróżniający się ponadprzeciętną wrażliwością mają często wyjątkowy potencjał, ale też specyficzne potrzeby. Jeśli stworzymy im sprzyjające warunki, mogą rozkwitnąć jak rzadki kwiat.

Psychoterapeutka i badaczka wysokiej wrażliwości Elaine Aron szacuje, że wysoko wrażliwe osoby (WWO, ang. HSP – Highly Sensitive Person) stanowią ok. 15–20% populacji. To sporo – w każdej klasie może się znaleźć kilka takich osób. Łatwo je jednak przeoczyć, bo zwykle są ciche, spokojne i nie rzucają się w oczy. Ale nierzadko jest i tak, że zwracają naszą uwagę. Jeśli mają szczęście – to swoją sumiennością, talentami, empatią czy spostrzegawczością. Jeśli zaś szczęścia mają mniej – to doświadczanymi przez siebie trudnościami w relacjach z rówieśnikami czy radzeniu sobie ze stresem.

Można postawić pytanie: czy wrażliwość jest darem, czy może raczej przekleństwem? Odpowiedź zależy od tego, jak potoczą się losy WWO, jakie warunki rozwoju uda się stworzyć dla wysoko wrażliwego dziecka. Czy jego środowisko będzie sprzyjało rozkwitaniu, czy raczej podkopie jego pewność siebie i utrudni mu osiąganie sukcesów? Wiele tu zależy od szkoły.

Wysoka wrażliwość – co to znaczy?

Najogólniej, wysoka wrażliwość polega na intensywniejszym odczuwaniu i głębszym przetwarzaniu bodźców płynących zarówno z otoczenia, jak i z wnętrza danej osoby. Jest to cecha osobowości, która – jak pokazują badania – jest w dużym stopniu wrodzona i uwarunkowana genetycznie.

To, że określamy kogoś jako wysoko wrażliwego, nie oznacza, że osoby, które tej cechy nie mają, wrażliwe nie są. Oznacza to dokładnie tyle, że WWO są wrażliwe ponadprzeciętnie – bardziej niż pozostała, większa część populacji. Nierzadko powoduje to dla nich niesprzyjające konsekwencje w postaci braku zrozumienia ze strony otoczenia. WWO często słyszą, że są „nieśmiałe”, „przewrażliwione”, „robią z igły widły”, „przesadzają”. Tymczasem one naprawdę odbierają bodźce bardziej intensywnie.

Na wysoką wrażliwość składają się cztery kluczowe elementy, które powodują, że WWO nie tylko inaczej od nie-WWO odbierają świat, ale też inaczej się zachowują. Oto one.

  1. głębia przetwarzania – WWO głębiej niż inni ludzie przetwarzają docierające do nich bodźce i informacje, a ponieważ głębsze przetw...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI