Kanał YouTube stanowi niemal niewyczerpane źródło różnych informacji, zwłaszcza o charakterze multimedialnym. Znaleźć na nim można zarówno utwory muzyczne, jak i filmy, z jednej strony fabularne, z drugiej zaś dokumentalne, a także wywiady i newsy. Trudno dzisiaj o osobę, która nie miałaby z nim kontaktu. Atutem kanału YouTube jest jego powszechna i bezpłatna dostępność, a także wielojęzyczność, co jest istotne pod względem glottodydaktycznym. Ponadto YouTube pozwala zanurzyć się w przestrzeni innego języka i jego kultury w sposób natychmiastowy, i to bez konieczności opuszczania domu bądź klasy. Umożliwia tym samym wejście w nowy świat, który mimo swego wirtualnego charakteru jest autentyczny i żywy. W perspektywie pracy z językiem obcym trudno jest tego nie docenić.
Analizując kanał YouTube pod względem jego potencjału glottodydaktycznego, można stwierdzić, że jego optymalna zawartość, którą można dość praktycznie wykorzystać na lekcjach języka obcego, to klipy muzyczne. Są to zarówno klipy oryginalne, pochodzące z oficjalnych profilów muzycznych poszczególnych wykonawców, jak i ich przeróbki, umieszczane przez użytkowników kanału YouTube, w tym tzw. covery, czyli nowe aranżacje istniejących już utworów muzycznych.
Klipy muzyczne
Klipy muzyczne na kanale YouTube łączą w sobie dwie płaszczyzny percepcyjne. Są to i obraz, i dźwięk, a w szczególności tekst. Mają również wyraźny charakter narracyjny, co nie jest bez znaczenia pod względem dydaktycznym. Uczniowie mają do czynienia z historią, która opowiadana jest za pomocą tekstu muzycznego. Aspekt narracyjności klipu przybliża go do tradycyjnego te...