Dołącz do czytelników
Brak wyników

Dogoterapia – interwencje z udziałem psów
Wywiad z Agnieszką Potocką

Artykuły z czasopisma | 27 sierpnia 2018 | NR 92
239

Jest Pani założycielką i dyrektorem Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego – Perro, która zajmuje się dogoterapią oraz prowadzeniem szkoleń w zakresie przygotowania zawodowego dla dogoterapeutów. Kto może zostać dogoterapeutą? Jakie musi posiadać uprawnienia?

Agnieszka Potocka: Zawód dogoterapeuty nie jest zawodem prawnie regulowanym w Polsce. Według międzynarodowej organizacji International Association of Human-Animal Interaction Organizations (IAHAIO), to, co w Polsce rozumiemy jako dogoterapię, należy do szerzej rozumianych działań, dla których przyjęto nazwę Animal Assisted Interventions (AAI) – Interwencje z Udziałem Zwierząt (interwencje rozumiane są tu za SJP jako „wywieranie na kogoś wpływu w celu uzyskania określonego efektu” oraz „zabiegi z tym związane”). W zależności od obszaru interwencji wyróżnia się edukację, terapię i aktywności z udziałem psów.

Pociąga to za sobą konsekwencje co do wykształcenia dogoterapeuty AAI. Zajęcia edukacyjne prowadzi nauczyciel lub pedagog, terapeutyczne – terapeuta, pedagog specjalny, lekarz, fizjoterapeuta. Niezależnie od wykształcenia kierunkowego niezbędne jest przeszkolenie w zakresie nie tylko zrozumienia zachowań, komunikacji i potrzeb gatunkowych psa, technik i metod szkoleniowych, lecz także etyki pracy w zawodzie dogoterapeuty. Na naszych kursach przekazujemy też wiedzę w zakresie antrozoologii, czyli dyscypliny badającej relacje człowieka z innymi zwierzętami, zwracając uwagę na psychologiczne, socjologiczne i moralne aspekty tej relacji. To, co sprawia, że zajęcia są zajęciami dogoterapii AAI, to kwestia właściwego zaangażowania psa w proces terapii lub leczenia, tak by pomóc pacjentowi lub klientowi lepiej włączyć się w terapię i efektywniej w niej uczestniczyć – krótko mówiąc, mieć lepsze wyniki w terapii. 

W jakich przypadkach najczęściej stosuje się dogoterapię? Do kogo jest ona kierowana?

A.P.: Sprawa jest nieco skomplikowana – co do zasady, najlepiej jest, gdy na zajęcia dogoterapii AAI kierowane są te osoby, które mają problem w aktywnym uczestniczeniu w terapii bez udziału psa. Pies powinien być angażowany, kiedy występują problemy lub sytuacje kryzysowe. Praktyka jest jednak odmienna – w Polsce w zajęciach dogoterapii AAI najczęściej uczestniczą dzieci w przedszkolach, szkołach – zarówno te z problemami rozwojowymi, jak i te w normie.

Prognozy dotyczące dogoterapii AAI w Europie i USA wskazują, że głównymi odbiorcami będą osoby starsze, w podeszłym wieku oraz osoby z nadwagą. Z jednej strony ze względu na starzenie się społeczeństw, z drugiej ze względu na możliwość aktywizacji komunikacji, relacji społecznych oraz przywoływania pozytywnych wspomnień o własnych psach czy kotach. Zwierzęta sprawdzają się też dobrze jako cierpliwi słuchacze lub współuczestnicy spacerów zarówno tych w wersji rekreacyjnej, terapeutycznej, jak i wyczynowej. Dogtrekking oraz inne sporty kynologiczne stają się coraz bardziej popularne.

Jak wyglądają zajęcia i z jaką częstotliwością się odbywają? Jak długo może trwać dogoterapia?

A.P.: Wbrew powszechnym oczekiwaniom, nie powinny być to zajęcia pod hasłem: „zobacz, co mój pies potrafi”. Głównym aktorem zajęć jest pacjent/klient czy uczeń – to on ma się czegoś nauczyć, zdobyć nowe umiejętności czy kompetencje, podjąć wysiłek w terapii. Pies ma mu tylko pomóc podczas tych zajęć – wspierać go, być przy nim, pokazać, jak wykonać ćwiczenie, czy cierpliwie czekać. Czasami po wykonanych ćwiczeniach, np. z fizjoterapii, to właśnie zabawa z psem będzie nagrodą za wysiłek podczas ćwiczeń. Co do czasu trwania, zajęcia z psem nie powinny być dłuższe niż 45 min. Ważna jest też troska o zdrowie i dobrostan nie tylko pacjenta/klienta, lecz także psa. Niezależnie od trybu angażowania, dla psa udział w zajęciach zawsze będzie pracą i będzie powodował zmęczenie i stres. Ważne jest, by nie doprowadzać do przeciążeń i wysokiego lub długotrwałego stresu psa. Dogoterapia...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy