Analizując wspomnianą odmienność, warto zastanowić się nad symptomami, które są przejawem ich występowania.
Pierwsze symptomy, jakie można zauważyć u dzieci młodszych, a które świadczyć mogą o tym, iż w przyszłości wystąpią problemy natury dyslektycznej, związane są z mową. Dziecko zwykle późno zaczyna mówić, przekręca wyrazy lub zmienia kolejność sylab. W szkole pojawiają się problemy w rozróżnianiu czasów gramatycznych czy zasad związanych z częściami mowy i ich właściwościami. Dziecku zagrożonemu dysleksją z trudem przychodzi nauka czytania, nie potrafi podzielić wyrazu na głoski, nie słyszy rymów. Kolejne symptomy pojawiające się podczas edukacji dotyczą zarówno konstruowania wypowiedzi słownych, jak i arytmetyki. Uczeń ma problemy z koncentracją uwagi, nie potrafi właściwie zaplanować swojej pracy. Pojawiają się też trudności z koordynacją ruchową, przetwarzaniem wzrokowym, nauką procedur, orientacją w czasie i przestrzeni czy przechowywaniem informacji w pamięci roboczej. U starszych dzieci występują problemy w formułowaniu złożonych wypowiedzi oraz rozumieniu skomplikowanych tekstów, co wynika z trudności w opanowaniu zasad składni i gramatyki.
POLECAMY
Różnice neurologiczne
Kluczowym problemem, jaki występuje u dzieci dyslektycznych, są różnice neurologiczne w porównaniu do dzieci, u których dysleksji nie stwierdzono. Pierwszym z obszarów, w jakim zostały one zauważone, jest przetwarzanie fonologiczne. Za pomocą tej skomplikowanej nazwy określa się analizę fonemów, czyli podstawowych dźwiękowych elementów języka. Jak wynika z obserwacji, problemy dyslektyczne związane są z trudnościami w kodowaniu i odkodowywaniu języka, co wynika bezpośred...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!