Współczesna pedagogika i psychologia kładą ogromny nacisk na skoncentrowanie się na potrzebach ucznia. To niezwykle istotne dla jego ogólnego rozwoju i procesu edukacyjnego. Specjalne potrzeby edukacyjne to takie potrzeby, które w trakcie rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z ich niepełnosprawności, zaburzeń, zakłóceń rozwojowych, deficytów, choroby, sytuacji rodzinnej, sytuacji kulturowej lub też szczególnych zdolności. Analizując literaturę przedmiotu, można zauważyć, że uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne stanowią 20% ogółu. Warto podkreślić, że potrzeby edukacyjne są w wielu przypadkach wynikiem specjalnych potrzeb rozwojowych.
Pedagog koordynatorem do spraw rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych
Nie ulega wątpliwości, że każdy uczeń jest indywidualną jednostką i powinien być traktowany w sposób odrębny i wyjątkowy. Każdemu uczniowi należy zapewnić warunki do wszechstronnego rozwoju, dlatego tak istotne znaczenie odgrywa diagnoza. To na podstawie jej wyników powinniśmy planować proces edukacyjny, dostosowując go jednocześnie do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego dziecka.
Analizując zadania pedagoga szkolnego, określone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad i organizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pu...