Pedagog do zadań specjalnych

Potencjał neuroróżnorodności

Pedagog szkolny odgrywa niezwykle ważną rolę w działaniu placówki. Powierzone mu obowiązki mają szeroki zakres i dotyczą wielu aspektów funkcjonowania zarówno ucznia, jak i samej szkoły. Jako że praca pedagoga oparta jest na diagnozowaniu, oczywiste wydaje się przydzielenie mu funkcji koordynatora do spraw rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych. 

Współczesna pedagogika i psychologia kładą ogromny nacisk na skoncentrowanie się na potrzebach ucznia. To niezwykle istotne dla jego ogólnego rozwoju i procesu edukacyjnego. Specjalne potrzeby edukacyjne to takie potrzeby, które w trakcie rozwoju dzieci i młodzieży wynikają z ich niepełnosprawności, zaburzeń, zakłóceń rozwojowych, deficytów, choroby, sytuacji rodzinnej, sytuacji kulturowej lub też szczególnych zdolności. Analizując literaturę przedmiotu, można zauważyć, że uczniowie mający specjalne potrzeby edukacyjne stanowią 20% ogółu. Warto podkreślić, że potrzeby edukacyjne są w wielu przypadkach wynikiem specjalnych potrzeb rozwojowych. 

Pedagog koordynatorem do spraw rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych

Nie ulega wątpliwości, że każdy uczeń jest indywidualną jednostką i powinien być traktowany w sposób odrębny i wyjątkowy. Każdemu uczniowi należy zapewnić warunki do wszechstronnego rozwoju, dlatego tak istotne znaczenie odgrywa diagnoza. To na podstawie jej wyników powinniśmy planować proces edukacyjny, dostosowując go jednocześ­nie do indywidualnych możliwości i potrzeb każdego dziecka. 

Analizując zadania pedagoga szkolnego, określone w rozporządzeniu MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad i organizacji udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pu...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI