Warto pamiętać, że nie ma uniwersalnej listy objawów dysleksji rozwojowej, są natomiast pewne grupy symptomów, których występowanie obserwuje się u większości, ale nie oznacza to, że nasz uczeń będzie borykał się właśnie z tego typu trudnościami. Dlatego tak istotna jest indywidualizacja, której zadaniem jest uwzględnianie indywidualnych różnic między uczniami i wdrażanie odpowiednich rozwiązań wspierających rozwój. Podstawą indywidualizacji jest obserwacja, która ma na celu poznanie dziecka. Pamiętajmy, że dysleksja nie jest deficytem, jest pewnego rodzaju odmiennym sposobem przetwarzania informacji.
W jaki sposób budować przestrzeń przyjazną uczniowi z dysleksją rozwojową? Chcąc stworzyć uczniowi środowisko, w którym się rozwija i jednocześnie zaspokaja swoje potrzeby, nie należy skupiać się jedynie na uniwersalnych symptomach, ale ponadto uwzględniać szereg różnych dodatkowych czynników. Pracując z uczniem, który jest w grupie ryzyka dysleksji lub u którego ta dysleksja została rozpoznana, warto zastanowić się nad kwestiami mającymi znaczący wpływ na funkcjonowanie szkolne dziecka.
1 Cel, w jakim chcemy postawić diagnozę
Trafne rozpoznanie jest podstawowym czynnikiem, a także determinantem tego, aby podjąć próbę zaspokojenia potrzeb ucznia. Już kierując dziecko do po...