PROJECT BASED LEARNING, czyli o uczeniu projektowym

Potencjał neuroróżnorodności

Uczenie przez praktykę to istotny filar dzisiejszej edukacji, odpowiadający na wymagania współczesności i potrzebę rozwoju kompetencji przyszłości. Wśród ważnych trendów dydaktycznych na wszystkich szczeblach edukacyjnych – od szkoły podstawowej po wyższe uczelnie – prężnie rozwija się metodologia Project Based Learning, czyli uczenia metodą projektu. To model, w którym sprawczość oddaje się osobom uczącym się. Jest to kolejna tendencja odzwierciedlająca zmieniającą się pozycję nauczyciela czy wykładowcy. Chodzi o odejście 
od modelu podawczego, wykładowego w kierunku facylitacji procesu, bycia trenerem i moderatorem zmian.

Ostatnio sporo rozmawiam z licealistami i studentami na temat uczenia przez doświadczenie. Wchodzimy na metapoziom rozmów o edukacji i rozważamy niekoniecznie treści merytoryczne, ale dyskutujemy o samym procesie uczenia się i narzędziach, które są dla nich najbardziej atrakcyjne, angażujące. W zmieniającym się świecie szybkiej gratyfikacji i nieustannego karmienia naszego układu nagrody dopaminą, nauczyciele, trenerzy i wykładowcy podejmują rozważania nad tym, jak prowadzić bardziej angażujące procesy uczenia, które odpowiedzą na potrzeby współczesnych uczniów i studentów.
Podczas projektowania procesu edukacyjnego warto być czujnym obserwatorem: badać energię, jaka towarzyszy osobom uczącym się podczas różnych form zdobywania wiedzy, oglądać z różnych perspektyw, w jakie role zespołowe wchodzą uczestnicy i jak rozwija się proces grupowy. Gdy pytam młodych ludzi, w jaki sposób lubią się uczyć, co...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI