Syndrom Pinokia w szkole

Temat miesiąca

Nie ma na świecie człowieka, który nigdy w życiu nie uciekł się do kłamstwa. Kłamiemy wszyscy, z różnych pobudek i z różnym skutkiem. Z badań przeprowadzonych kilka lat temu przez brytyjską firmę WKD wynika, że przeciętny człowiek kłamie 88 tys. razy w ciągu życia, średnio 1460 razy w ciągu roku, co oznacza blisko cztery kłamstwa dziennie. Tomasz Witkowski, psycholog, autor książki Psychologia kłamstwa. Motywy – strategie – narzędzia, przytacza badania, które wykazały, że statystyczny Kowalski oszukuje od dwóch do nawet dwustu razy dziennie. 

Czym jest kłamstwo? Nie ma arbitralnej, jedynie słusznej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Wiedzą o tym filozofowie, etycy i psycholodzy. Samo słowo kłamstwo posiada aż 259 synonimów, m.in. oszustwo, fałsz, ułuda, blaga, bajer, bajka, łgarstwo, szalbierstwo, ściema, kant, matactwo, mijanie się z prawdą, konfabulacja, lipa, itd. Najczęściej kłamstwo określamy intuicyjnie jako niemówienie prawdy, przedstawianie rzeczywistości niezgodnej ze stanem faktycznym, niezgodnej ze sposobem postrzegania i wiedzą o otaczającym nas świecie. Jednak w odniesieniu do dzieci i młodzieży takie podejście do kłamstwa to za mało, by zrozumieć, czym jest ono w ich wydaniu. Konieczne jest poznanie podstawowych mechanizmów rządzących tym procederem, umiejętne rozpoznawanie rodzajów kłamstwa oraz motywów, które skłaniają do oszukiwania. 

Definicja słownikowa mówi, że kłamstwo to świadome zniekształcenie prawdy, wypowiedziane z zamiarem wprowadzenia kogoś w błąd. Według Roberta W. Mitchella kłamstwo to fałszywy komunikat mający na celu przyniesienie korzyści osobie komunikującej. Można podać kilka jego wyznaczników: aktywność nadawcy (lub autora komunikatu), nieprawdziwość obiektywna komunikatu, świadomość nieprawdziwości komunikatu występująca u nadawcy (nieprawdziwość subiektywna), intencja wprowadzenia w błąd oraz efektywność wprowadzenia w błąd. Podobno człowiek wcale nie potrzebuje nagrody z zewnątrz, by kłamać. Czerpie radość z samego faktu, że udało mu się kogoś oszukać. Kłamanie zwiększa wydzielanie adrenaliny, daje poczucie wyższości, spełnienia. Profesor Paul Ekman, jeden z najbardziej znanych naukowców zajmujących się wykrywaniem kłamstw, nazwał to uczucie radością oszukiwania (ang. duping delight).

Dlaczego kłamiemy? 

Współcześnie uważa się, że mechanizmem kłamstwa rządzą dwa...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Głos Pedagogiczny"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 6000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu prawa oświatowego, pracy z uczniem ze SPE i rozwiązywaniem sytuacji kryzysowych w szkole.

Otrzymuj gotowe rozwiązania do wdrożenia w placówce oświatowej, zgodne z wymogami MEN oraz najnowszymi trendami w edukacji.

1600 artykułów online
17 lat doświadczenia
Dostęp online i offline
160 numerów archiwalnych
50 autorów – specjalistów
Głos Pedagogiczny • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy

    POZNAJ PUBLIKACJE Z NASZEJ KSIĘGARNI