Trudności wynikające z deficytów
Uczniowie z dysleksją z uwagi na indywidualne deficyty bardzo często doświadczają sytuacji trudnych, które mogą być spowodowane dominującym poczuciem odmienności. Analizując literaturę przedmiotu, można przypuszczać, że powodem takiego stanu w dużym stopniu jest fakt, że uczniowie są nieustannie poddawani ocenie oraz stawia się wobec nich coraz wyższe wymagania. Szereg badań dowodzi, iż w wieku przedszkolnym większość dyslektyków nie przejawia trudności w obszarze funkcjonowania emocjonalno-społecznego. W początkowych latach nauki można zaobserwować narastającą frustrację. Uczeń stara się z całych sił, by jego nauka była skuteczna, by odnieść sukces, niestety efekty są niewspółmierne do wysiłku wkładanego w proces uczenia się. Najczęściej to wtedy zaczyna się tworzyć negatywny obraz samego siebie, dominuje przekonanie o niekompetencji, spada poczucie własnej wartości, poziom akceptacji, pojawia się bezsilność, a funkcjonowanie społeczne staje się znacznie utrudnione.
Badania dowodzą, że około 10. roku życia u dziecka z dysleksją utrwala się poczucie niższości, niezwykle trudne do skorygowania w późniejszym okresie. Częste porażki prowadzą do utrwalania doświadczania niepowodze...