
Listopad 2021
Na łamach listopadowego wydania czasopisma Głos Pedagogiczny poruszamy temat alternatywnych sposobów komunikacji w pracy pedagoga. Analizując ludzkie zachowania, można zauważyć, że głównym sposobem komunikacji jest mowa. W sytuacji zaburzeń w tradycyjnej komunikacji z pomocą przychodzą alternatywne metody. Odpowiadamy na pytania: czym jest, a czym nie jest informacja zwrotna dla ucznia, co umieścić w informacji zwrotnej, aby była bodźcem rozwojowym, co jest, a co nie jest użyteczną informacją zwrotną? Skorzystaj też z naszych ankiet dla uczniów, dzięki którym dowiesz się, co ich stresuje oraz będziesz w stanie monitorować zdrowie psychiczne w szkole. Zapraszamy do lektury!
NIEZBĘDNIK KREATYWNEGO NAUCZYCIELA
W ostatnich latach kreatywność i innowacyjność są wymieniane, obok krytycznego myślenia, jako jedne z najważniejszych kompetencji XXI w. Współczesny świat stawia wymagania, którym sprostać może tylko osoba kreatywna, czyli myśląca w sposób nietypowy, oryginalny, nowatorski, wykraczający poza schematy. Wobec takich wymagań rozwijanie kreatywności w szkole staje się koniecznością. Tymczasem tradycyjny model edukacji temu nie służy, a wręcz obniża twórczy potencjał dzieci. Jak zatem rozwijać w uczniach tę najbardziej pożądaną obecnie umiejętność?
UCZEŃ ZDOLNY - JAK WSPIERAĆ JEGO ROZWÓJ I TALENTY?
Obowiązujące przepisy prawa oświatowego wskazują, że uczniowie zdolni – to uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Czy na pewno tak są oni w szkole traktowani? Wątpliwości mają sami nauczyciele, którzy przyznają się do sporych trudności z prawidłową identyfikacją ucznia zdolnego wśród rzeszy podopiecznych, z udzielaniem mu właściwego wsparcia edukacyjnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej, o braku czasu na to wszystko nie wspominając. Potwierdzają to też raporty Najwyższej Izby Kontroli z kilku ostatnich lat.
PRAWIDŁOWE PRZEPROWADZENIE DIAGNOZY PSYCHOPEDAGOGICZNEJ
Posiadanie bogatego warsztatu pracy i systematyczne jego uzupełnianie to w zasadzie obowiązek każdego pedagoga i psychologa szkolnego. Bez względu na to, jakie narzędzie diagnostyczne wybierzemy, czy to cudzego autorstwa bez adaptacji, czy po jej dokonaniu do swoich potrzeb badawczych, czy też zdecydujemy się opracować własne, powinniśmy zawsze mieć na względzie fakt, że za każdym razem, by rzetelnie zbadać określony, konkretny problem czy sytuację, musimy mieć narzędzia w pełni odpowiednie dla jednego i wyłącznie dla tego właśnie przypadku, do diagnozy którego je wykorzystamy.
- Małgorzata Łoskot
- 4 listopada 2021
- Katarzyna Kamińska-Holc
- 4 listopada 2021
- Małgorzata Łoskot
- 3 listopada 2021