
Maj 2022
W majowym wydaniu czasopisma Głos Pedagogiczny piszemy o zadaniach psychologów i pedagogów szkolnych z zakresu wspierania uczniów-uchodźców. Szacuje się, że od rozpoczęcia rosyjskiej inwazji na Ukrainę polską granicę przekroczyło ponad dwa i pół miliona uchodźców. W przeważającej liczbie są to kobiety z małymi dziećmi i nastolatkami. Część z nich, jak podają media: 40–50%, rusza dalej, chcąc dostać się do rodzin i znajomych w innych europejskich państwach. Niektórzy jednak zamierzają zostać w naszym kraju, choć sami nie wiedzą, na jak długo. Wiele dzieci z Ukrainy już trafiło do szkół w całej Polsce, ale na razie nie wiadomo, ile ich jeszcze dojdzie w tym oraz w nowym roku szkolnym. Zapraszamy do lektury!
BŁĘDNE KOŁO TRAUMY
Dzieci i wnuki tych, którzy cudem ocaleli z zagłady lub kataklizmów, też cierpią. Jak obiekt radioaktywny doświadczenie traumy promieniuje na kolejne pokolenia. Promieniuje w sposób nieuchwytny. Bo ci, którzy przeżyli traumę, nie potrafią o niej mówić, przepracować żałoby z nią związanej. A ich milczenie może w takim samym stopniu obciążać dziecko, jak relacjonowanie mu swych utrat. Tak czy inaczej, następstwa traumy wpływają na psychikę kolejnych pokoleń. Jak to możliwe?
JAK MĄDRZE KORZYSTAĆ ZE WSPARCIA SPECJALISTYCZNYCH GRUP NA FACEBOOKU?
Funkcjonujące na Facebooku specjalistyczne grupy wsparcia to zjawisko ze wszech miar pozytywne. Z założenia skupiają ludzi zainteresowanych tą samą tematyką, pozwalają na wymianę myśli i doświadczeń z innymi użytkownikami. Dają poczucie przynależności do nieco bardziej zamkniętej, ufajacej sobie społeczności. Jak umiejętnie korzystać z dostęnych tam treści?
- Dorota Zając
- 27 kwietnia 2022
- Katarzyna Kamińska-Holc
- 27 kwietnia 2022
- Małgorzata Pruś
- 27 kwietnia 2022